uppgift
Smält isbitar,koka vatten
Syfte
Träna på att laborera och använda brännare. Lära sig om de tre tillstånden fast-flytande-gas.
Material
Termometer,trefot,glasbägare,isbitar,brännare,galler,mobil med tidtagning.
Utförande
1: Lägg isbiten i glasbägaren lägg bägaren på gallret uppe på trefoten
2:Tänd brännaren ha trefoten över den.
3:Mätt temperaturen i akta när isen smälter och när vattnet kokar.
Hypotes
Läraren glömde påminna oss om att skriva hypotes.
Resultat
uppgift
Smält isbitar,koka vatten
Syfte
Träna på att laborera och använda brännare. Lära sig om de tre tillstånden fast-flytande-gas.
Material
Termometer,trefot,glasbägare,isbitar,brännare,galler,mobil med tidtagning.
Utförande
1: Lägg isbiten i glasbägaren lägg bägaren på gallret uppe på trefoten
2:Tänd brännaren ha trefoten över den.
3:Mätt temperaturen i akta när isen smälter och när vattnet kokar.
Hypotes
Läraren glömde påminna oss om att skriva hypotes.
Resultat
uppgift
Smält isbitar,koka vatten
Syfte
Träna på att laborera och använda brännare. Lära sig om de tre tillstånden fast-flytande-gas.
Material
Termometer,trefot,glasbägare,isbitar,brännare,galler,mobil med tidtagning.
Utförande
1: Lägg isbiten i glasbägaren lägg bägaren på gallret uppe på trefoten
2:Tänd brännaren ha trefoten över den.
3:Mätt temperaturen i akta när isen smälter och när vattnet kokar.
Hypotes
Läraren glömde påminna oss om att skriva hypotes.
Resultat
Slutsats
Vattnet var inte 100°C när det kokade utan var bara 92°C eftersom det var i bubblorna som det var 100°C så har vattnet ändrats till gasform så det är gasen som vi kan se som bubblor. Vattenmolekylerna blir gas som stiger upp i luften.Vatten i flytande form kan inte vara 100°C utan bara som gasform.
Felkällor
Alla fick inte lika mycket vatten,termometrarna var kanske inte exakta,man hade brännarna på olika lågor och temperaturer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar