tisdag 15 september 2015

Medier, frågor

1. Förklara vad medier är med egna ord. Ge exempel på några medier som du själv använder.
Medier är ställen där du kan träffa och prata med personer som t.ex sociala medier, man kan läsa nyheter, kolla upp väder och söka upp saker. Exempel på medier är tidningar, tv, sociala medier, internet, nyheter, radio och böcker. Några exempel på medier som jag använder är Aftonbladet för nyheter, tv, youtube för videos och sociala medier som Facebook.

2. Medierna kallas ibland för den tredje statsmakten. Vad menas med det?
Det menas att medier har väldigt mycket makt. Mest makt i Sverige har riksdagen och regeringen men sen kommer medierna. Medier granskar regeringen, riksdagen och företag. Ett företag kan ha gjort något dåligt och en person får reda på det, då kan den som vet om vad företaget har gjort läcka ut det på olika medier. Då är det kanske ingen som vill köpa deras produkt eller aktier t.ex. I princip kan medier få företag att gå under. Men som jag sa innan är företag bara ett exempel. De kan påverka opinionen.

3. Vår press- och yttrandefrihet är en viktig del av vår grundlag. Ge tre argument för varför det är så.
1. Om man inte tycker om t.ex styret eller ett företag så kan man skriva och yttra sig om det utan att riskera att bli straffad för det. 2. Politiker hade styrt tidningarna och censurerat det så bara det som passat dem stått i tidningen. 3. Länder utan yttrande och tryckfrihet är ofta diktaturer och ledarna där gör allt för att behålla sin position. Man får inte gå ut och demonstrera mot styret eller skriva dåliga saker om dem. De kan vara potentiella hot enligt styret.

4. Vad gör Allmänhetens Pressombudsman? Varför är det en viktig uppgift?
Allmänhetens Pressombudsmans jobb är att granska pressens arbete samt ta emot anmälningar från personer som tycker att de har blivit dåligt behandlade i media. Pressen kan inte bete sig hur som helst. Det dem skrivet måste bygga på fakta annars kan en oskyldig person bli uthängd trotts att den är oskyldig. Detta förebygger allmänhetens pressombudsman.

6. Förklara vad nyhetsvärdering är för något och hur det går till.
Nyhetsvärdering är principer när man väljer ut nyheter till massmedier. Nyheten ska vara ny. Man skriver om dem tills det inte finns något att skriva om. Nyheten ska intressera många människor så som lokala nyheter. En nyhet om kända personer blir ofta många intresserade av. Nyheter ska väcka känslor. Så en negativ nyhet blir oftast större än en positiv.

7. Varför är det viktigt att det finns många olika tidningar och tv- och radiokanaler med olika ägare?
För att då får man olika sorters program och nyheter att se på. Om du tycker om en viss sorts program eller nyheter finns det  tidningar, tv och radiokanaler som visar just det. Man kan också se nyheter från olika vinklar för att tidningarna, radio och  tv-programmen tycker olika. En tidning stödjer kanske Moderaterna, då skriver de bra saker om Moderaterna och sämre om de andra partierna. Sydsvenskan äger city-tidningen och HD. Många av artiklarna är då samma och då behövs färre journalister, granskare och artiklar.

8. Vad är public service-bolagens uppgift?
Public service-bolag ska vara oberoende av reklam, de ska vara reklamfria överallt i Sverige. De strävar inte bara av att få så många tittare som möjligt. En av deras uppgifter är att göra program, dokumentärer mm som kanske bara intresserar en liten del av befolkningen, exempel nyheter, program på samiska eller med teckenspråk. Public service-bolag behöver aldrig vara rädda för att förlora sponsorer för de får sina penga via tv-licens eller skatt. De svenska public service-bolagen är Sveriges Television(SVT), Sveriges Radio(SR) och utbildningsradion(UR). Flera länder har public service-bolag, den mest berömda är det brittiska BBC.

10. Nämn några fördelar och några risker med internet.
Fördelar med internet är att man lätt kan söka på saker och få svaret i princip direkt. Man kan också träffa personer på internet. Riskerna med internet är t.ex den du träffade på internet inte är den hen påstår att hen är. Informationen som man har läst är kanske inte   exakt. Folk kan få tag på mycket information om dig, men det kan både vara bra och dåligt.

11. Låt oss säga att du vill lägga upp ett roligt klipp på din blogg. Vad måste du tänka på innan du gör det? Använd följande begrepp i ditt svar: upphovsrätt, ansvarig utgivare, Creative Commons, netikett, fildelning.
Du måste först fråga om du får använda klippet av den som äger den. Ägaren har rätt att ta betalt för klippet. Detta kallas för upphovsrätt. Om klippet hetsar folkgrupper osv så är det den som la upp klippet, alltså den ansvariga utgivaren som får straff för det, inte den som skapade klippet. Om du lägger ut klippet som är hetsigt mot någon betyder det att du tycker att det är okej att du har den uppe på bloggen. När folk ser att du har detta klippet på bloggen kan folk få dåliga uppfattningar och skriva dåliga saker om dig. För att undvika detta är det bra att man har bra netikett, alltså att man ska bete sig på samma vis som man själv vill bli behandlad, då är det kanske inte så bra att lägga upp klippet om det kan uppfattas som hets. Om du har äganderätt till klippet får du fildela klippet, men om du inte har äganderätt då är det straffbart att fildela. I flera fall har personer fått fängelsestraff för att ha fildelat filer som de inte ägde. Du får inte ändra klippet utan upphovsägarens tillstånd. Det finns vissa undantag, bilder, videor mm som är CC (Creative Commons). Dessa får man använda, fildela och ändra hur man vill. Man kan inte få straff för att ha tagit klippet.

12. Reklam, PR och propaganda är alla olika former av påverkan, men vad är det för skillnad mellan dem?
Reklam, PR och propaganda är till för att man ska tycka något, såklart finns det en hel del skillnader. Reklam har flera företag för att de ska kunna sälja en viss produkt. De säger bara massa bra saker om produkten på reklamen för att du ska vilja köpa den. PR har man för att skapa ett bra ryckte om dem, ett företag säger t.ex att de ger jättebra löner eller att de bara använder ekologisk produkter. Propaganda använder i princip alla politiska partier av. Propaganda är till för att ändra eller förstärka folks känslor för någonting. De säger bara de bra sakerna men de glömmer att berätta om de mindre bra delarna. Propaganda kan vara en film som ’’viljans triumf’’ eller blid som ’’En svensk tiger’’ mm. Regimer använder sig mycket av propaganda, de kändaste regimerna som använder/använde sig av propaganda är Nordkorea och Naziregimen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar