T1 Förklara varför (–2) är större än (–5).
Svar: För att 0 är större än alla minustal. (-2) är närmre 0 än (-5) så därför är (-2) större än (-5).
T2
a Förklara varför (–5) – 3 = (–8) och varför 5 – (–3) = 8.
a Förklara varför (–5) – 3 = (–8) och varför 5 – (–3) = 8.
Svar: För att negativ 5 minus 3 blir som 5+3 fast negativt, alltså (-8). 5-(-3) är det minus minus. Minus minus blir plus för att det kan inte vara inte inte, alltså blir det 5+3=8.
b Vilka olika betydelser har minustecknen i 5 – (–3) = 8?
Svar: Minustecknet efter 5 betyder att det är subtraktion. Minustecknet innanför parentesen betyder att 3 är ett negativt tal alltså (-3).
T3
a Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”
Svar: Plus minus noll betyder att svaret kan vara mer eller mindre än något.
b Vilken är lösningen till ekvationen x + 6 = 4?
x+6=4
4-6=x
4-6=(-2)=x
(-2) plus 6 blir 4
Svar: x är (-2)
c Det tog lång tid innan man började räkna med negativa tal, trots att man länge använt subtraktioner. Varför?
Svar: För sa man att 0 var det minsta talet som fanns. Man började inte med negativa tal förrän på 1700-talet.
a Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”
Svar: Plus minus noll betyder att svaret kan vara mer eller mindre än något.
b Vilken är lösningen till ekvationen x + 6 = 4?
x+6=4
4-6=x
4-6=(-2)=x
(-2) plus 6 blir 4
Svar: x är (-2)
c Det tog lång tid innan man började räkna med negativa tal, trots att man länge använt subtraktioner. Varför?
Svar: För sa man att 0 var det minsta talet som fanns. Man började inte med negativa tal förrän på 1700-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar