torsdag 28 maj 2015

Mitt ekosystem


Mitt ekosystem


Uppgift
Uppgiften var att ha en förseglad burk med växter och djur. I burken skulle vi ha ett litet ekosystem.

Syfte
Att se hur ett ekosystem fungerar. Vi skulle lära oss om hur djur och växter är beroende av varandra. Vi ska också tydligt kunna se vattnets kretslopp.

Hypotes
Växterna behöver solljus, koldioxid och vatten/ näringsämnen förr att kunna skapa fotosyntes. djuren behöver mat, vatten och syre för att klara sig. Jag tror att maten som djuren äter tar slut. Då dör djuren och kan inte skapa koldioxid som växterna behöver. Då kommer också växterna dö till slut.

Utförande/Material
Stor burk med lock, jord, växter, djur och vatten.
Först ha en burk. Sen samla ihop jord växter och djur. Efter det vattnar man jorden så att den får vatten. Sist förseglar man burken med ett lock. Nu skulle växterna och djuren klara sig själv.

Resultat
15/4-23    Växterna och djuren i burken.
Växterna lever fortfarande. Vissa växter har börjat växa. Inga växter håller på att vissna. Eftersom växterna fortfarande lever måste djuren också leva. Vissa löv har börjat förmultna. Vatten har börjat avdunsta men vattnet kommer att vara kvar i burken eftersom den är förseglad. Så de kommer bara trilla ner igen.

15-4-30
En av växterna har blivit brunare. De andra växterna har det ganska bra. Jag ser inga djur i burken. Det kan vara så att några av djuren har drunknat på grund av att jag hade så mycket vatten. Det har skapat kondens på burken. Man skulle väga burken men den vägde för mycket för vågen som bara gick upp till 2 kg.

15-5-28
Mina första växter dog. Men sen växte det upp nya växter istället. Eftersom växter lever i burken måste också djuren leva trots att jag inte ser dem. På marken har det börjat växa mossa. Det är antagligen för att jorden är så fuktig.






Slutsats
Djuren och växterna kan leva ihopa i en burk. De gjorde det på grund av samarbete. Djuren skapade koldioxid som växterna använde för att skapa fotosyntes. Av fotosyntesen skapades syre. Vattnet tog aldrig slut på grund av att vattnet inte kunde komma ut ur burken. Så då kunde man tydligt se vattnets kretslopp.

Felkällor
Man skulle väga sin burk med det gick inte för att min burk vägde för mycket. Då kan jag inte veta om något har läckt ut ur burken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar