fredag 16 oktober 2015

Reflektion kring träning och kondition

1. Utvärdera målet för din tid på Gunnesborundan, dvs hur har din kondition påverkats under perioden, har din/a metoder  fungerat, varför?
Jag satte målet att springa Gunnesbovarvet på tiden 13.20. Jag uppnådde målet halvvägs genom träningen. Jag satte aldrig upp ett nytt mål och det vet jag inte varför jag inte gjorde det. Jag sprang inte den sista gången för att jag var sjuk. Mina metoder har fungerat bra, jag har gått på mina träningar och varit på idrotten. Min kondition har inte påverkats speciellt mycket för att jag redan hade bra kondition innan vi började med det.

2. Upplever du att du märkt en förbättring av din kondition på något mer sätt (du orkar mer) sedan v.35? På vilket/vilka sätt?
Jag kan inte säga att min kondition har ändrats, det kan bro på att jag redan tränar så mycket. Jag har väll hållit kvar konditionen jag redan hade innan vi började med arbetsområdet. Men jag  har inte märkt någon förbättring. Om jag skulle känna någon förändring hade idrottslektionerna varit tvungna att vara längre. 

3. Du har under 6-7 veckor fört träningsdagbok. Sammanfatta kortfattat hur du tränat på egen hand eller i din förening.
Jag har tränat handboll med mitt lag. Det gör jag 3 gånger i veckan. På tisdags träningarna är vi en halvtimme ute och gör intervaller. Sen är vi en timme inne. På tisdagar brukar det vara okej jobbig träning. På onsdagsträningen är vi ute i en halvtimme och löper, sen en timme med fys inomhus och sist en time vanlig träning. Onsdagsträningen är den klart jobbigaste träningen. Fredagsträningen är två timmar lång. Då har vi bara handbollsträning. Den tycker jag är den roligaste träningen för att då tränar vi så mycket handboll. Som tisdagsträningen är det helt okej svårighetsgrad på träningen. Sen har jag varit på idrottslektionen. Under den tiden vi höll på med kondition har jag sprungit ett lopp som var 1mil lång.

4. Vad tycker du om att skriva träningsdagbok? Fördelar / nackdelar?
De bra sakerna med träningsdagboken är att man kan då  gå tillbaka och läsa vad man har gjort, man kan se hur det gick och hur man kände sig. Sen kan man jämföra äldre inlägg med nyare för att se om man har  utvecklats eller inte. Nackdelarna med träningsdagboken enligt mig är att det är extra arbete. Efter man har tränat är vill man häldre duscha och och göra något annat istället för skriva i en träningsdagbok även om det bara tar 5min.

5. Har du under dessa veckor förändrat din egen träning? Varför? Varför inte?
Nej jag har inte ändrat på det sättet jag har tränat. Det sättet som jag tränar på ett bra sätt så jag har inte haft något behov av att ändra den.

6. Vilka fördelar i vardagen har du om du är vältränad och har god kondition?
Fördelarna är att jag orkar men om jag är vältränad och har bra kondition. Det är bra för hjärtat om man är vältränad och har bra kondition. Det är inte häller fel med att ha en snygg vältränad kropp. Jag vill häldre ha six-packs än ölmage. Men det får man bara om man tränar mycket.

7. Tror du att du kommer att fortsätta med att träna din kondition fortsättningsvis?
  Varför ? Varför inte?
Ja, jag kommer definitivt att fortsätta med att träna min kondition. Konditionsträning var något jag höll på med redan innan vi började med arbetsområdet. Handbollsträningen innehåller mycket konditionsträning. Men jag springer mycket utanför handbollen samt att jag har deltagit i några lopp.

8. Utvärdera hela arbetsområdet, dvs konditionsträningen, orienteringen, lagspelen.
Orienteringen gick helt ok. När vi vi var i skrylle så var jag och den jag sprang med ganska snabba med att klara av banan. Vi var dåliga på att hitta kontrollerna men det tog vi igen eftersom vi var snabba på att springa.

Konditionsträningen gick bra och var ganska kul. Jag behöver inte skriva så mycket om det för att konditionsträningen är det jag har skrivit om så jag behöver inte skriva så mycket. Jag sprang på den tiden som var mitt, det finns inte så mycket att klaga på.

Jag gillade när vi höll på med lagsport. Lagsport är något jag tycker om men kan bero på att jag utövar en lagsport. Eftersom jag utövar en lagsport var det inga problem med passningspel och att vara en lagspelare. Klart hade jag kunnat diva och genom passa någon når vi höll på med handboll och basket, men vad skulle jag och mina klasskamrater lärt sig på det. Så då kan det vara bättre att passa en annan som också har bra läge.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar