tisdag 8 december 2015

Vilka ämnen leder ström

Egen laboration 

Uppgift 
Planera en laboration där du ska undersöka vilka ämnen som leder ström. 
Välj cirka fem ämnen, några som du tror leder ström och några som du inte tror leder ström. 

Syfte
Från läroplanen, E-nivå
“Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter”.


Material
  1. Ursprungliga tanken var att materiallistan skulle se ut så här.
  • Koppar
  • Gummi
  • Silver
  • Järn
  • Trä
Tillbehör
• Batteri(1,5V)
• Glödlampa

2. Det gick inte att göra helt som jag tänkte från början. Silver fanns inte så jag fick byta. Var också tvungen att lägga till lite material.
  • Koppar
  • Gummi
  • Aluminium
  • Järn/stål
  • Trä
Tillbehör
  • Batteri(4,5V) Bleck= polerna
  • Glödlampa
  • Lamphållare
  • Kopplingssladd 

Utförande
1.Ta fram batteri, glödlampa de fem ämnena. Istället för vanlig kopplingssladd använd valt ämne som kopplingsspad.
2. Ta fram batteri, glödlampa, lamphållare, kopplingssladdar och fem valfria ämnen.
3. Sätt i lampan i lamphållaren.
4. Koppla kopplingssladdarna till lamphållarna. Koppla sladden till valfritt ämne.
5. Koppla ena sladden med ämne till batteriet samt den andra undan ämne.

Hypotes
Jag tror att lampan kommer att lysa när jag testar kopparn, järnet/stålet och aluminiumet. Kopplingssladdar brukar vara av koppar. Jag vett att man inte ska ha metaller som stål/järn och aluminium för då kan det skapas gnistor. Då är det kanske så att de leder ström. 

Riskanalys 
Om batteriet har hög spänning kan man få stötar. Man kan inte använda elen från utan för att det är 230 v i dem samt att det är växelström. För att man inte ska får stötar kan man använda en elkub som växlar ner strömmen. Man kan också använda ett batteri med lite volt.

Resultat
Aluminium, koppar och järn är ämnena som ledde ström. Lampan började inte lysa när gummit och trät testades. 

Slutsats
De tre metallerna leder ström. Gummit och träet kunde inte leda ström så att lampan började lysa. Min ursprungliga ide till hur jag skulle utföra laborationen fungerade inta. Så jag fick kopiera lite från någon som gjorde något liknade. 

Felkällor 

Alla batterierna var inte lika starka så ett ämne kunde leda ström fast inte så bra. Så då kanske lampan lös så lite så att man inte såg det. Då kan man tro att ämnet inte leder ström. Alla lampor och slädar fungerade heller lika bra. Jag var tvungen att lägga till material som en lamphållare och kopplingssladdar. Jag bytte också från ett 1,5V batteri till ett 4.5V. Tanken var att jag skulle ha silver som ett av de fem testämnena. Men skolan hade ingen silver så jag fick byta till aluminium. Ämne s

5 kommentarer: