onsdag 28 januari 2015

Dumpad Sammankopplingar uppgift 5

Dumpad

Sammankopplingar
Jag har läst på internet om en liknande sak som Ahmed upplevde. Det var två killar som bodde i Nacka kommun utanför Stockholm. Det blev skickade till Somalia på en uppfostringsresa av sina föräldrar. De levde i tre år som tiggare på en av de farligaste ställena i världen att bo i. Nacka kommun tyckte inte att det var deras problem att deras föräldrar hade skickat dem till Somalia. Det ar en tv sändning om de här barnen. Sen någon vecka efter tv sändningen kom de hem igen.

I Somalia vet jag att det nu något lugnare än när det var krig. Det krigas fortfarande men inte i samma skala. Men längst kusterna håller fortfarande många pirater hus. Somalia är ett av de fattigaste länderna i världen. I källan Landguiden fick jag veta att piratverksamhet är det mest lönsamma arbetet i Somalia. I Somalia får al-Qaida allt större inflytande. Med hjälp av wikipedia får jag veta att Somalia har en president men ingen fungerande regering.


Jag såg ett inlägg från Helsingborgs dagblad. Inlägget las ut 2013. I den stod det att i Danmark vill man att om eleven har varit bort en längre tid så ska skolan kunna anmäla det till kommunen. Om det skulle visa sig att barnet är på uppfostringsresa så kan skolan och kommunen straffa familjerna  Kommunen kommer då att dra in olika ekonomiska bidrag till familjen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar