måndag 23 februari 2015

Dumpad uppgift 7

7. Vad hade du gjort i Ahmeds situation? När han bodde i Sverige, i Norge, i Somalia i Etiopen?

Jag hade nog försök prata med någon när han var i Sverige. Om Ahmeds pappa var min pappa skulle jag inte brytt mig om han fick fängelsestraff för det han har gjort. Jag hade bett någon vuxen om hjälp och kontakta socialen. 

I Norge hade jag precis som Ahmed blivit ilsken. Men jag skulle inte betätt mig lika illa. Jag hade inte skolkat från skolan eller rökt. Jag hade nog inte varit lika rädd som Ahmed med att berätta att de har bott i Sverige i flera år. Jag hade antagligen kommit hem till Sverige och bott med en familj som tyckte om en. Men framför allt hade jag sluppit föräldrarna.

Jag hade inte hanterat situationen lika bra som Ahmed när han var i Somalia. Han såg saker alltid från den ljusa sidan. Det var otroligt starkt av honom. Han kände inge där. Jag skulle brutits ihop efter någon vecka.

I Etiopien hade jag gjort som Ahmed. Jag hade gått till ambassaden ofta. När dom på ambassaden sa att han inte skulle komma hem än skulle jag också varit förkrossad. Tyvärr hände detta ofta. När han fick veta att han var med på nyheterna och skulle få komma hem, då hade jag känt mig lika glad och lättad som Ahmed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar