söndag 15 mars 2015

Islam

Frågor. Islam


2. På vilka sätt är det fel att kalla islam för en ”arabisk” religion?

För att det finns många araber som inte är muslimer. De största muslimska landet är Indonesien som inte är arabiskt. Det finns många länder som har islam som stadsreligion som inte är arabiska. Det bor muslimer runt hela världen.

3.Beskriv några av de centrala tankegångarna i islam. Ta hjälp av begreppet iman.

Fråga 3 och 5 hör ihop. Iman är det arabiska ordet för tro. Inom islam pratar man om de tre dimensionerna. En riktas utåt mot Allah och utförs genom de fem grundpelarna. En riktas inåt mot sig själv. Tron av att Allah kan påverka världen med hjälp av änglar. Den sista riktas utåt mot sina medmänniskor. Man ska vara god mot sina medmänniskor. Framför allt för dem sm har det sämre än en själv. Man ska också hålla sina löften och avtal.

4. Jämför berättelsen om Muhammeds liv med berättelser om ledargestalter i andra religioner, exempelvis Mose, Jesus och Buddha. Resonera om likheter och skillnader i berättelserna.

Mohammed var inte guds barn till skillnad från Jesus. Mohammed predikade som de andra ledargestalterna i de olika religionerna. Mohammed var föräldralös som Moses. Mohammed kom till sina släktingar och Moses bodde hos Faraon i Egypten. Båda fick uppgifter av Gud. Mohammed och Buddha fastade och mediterade. När de sökte sin inre frid fick de båda reda på hur de skulle leva.

5. Vilka är de fem grundpelarna i islam. Beskriv och jämför några likheter och olikheter med de heliga handlingarna i andra religioner.

De fem grundpelarna är trosbekännelsen, tidebönen, allmosan, fastan och vallfärden.
Trosbekännelsen eller vittnesbördet som lyder ’’Jag vittnar om det finns ingen gud utom Gud och att Mohammed är Guds sändebud’’.
Tidebönen är böner som sker vid bestämda tider. Tidebönen heter på arabiska salat. Man ska be fem gånger om dagen.
Allmosan eller den religiösa skatten (Zakat) är en avgift som de flesta muslimerna betalar. Pengarna går för personer som har det sämre. Även de fattiga brukar ge pengar. Man brukar ge 2,5 procent av allt man äger.
Fastan har man varje år. Denna högpunkt heter Ramadan. Ramadan sker under den nionde månaden i den muslimska kalendern. Man får varken äta eller dricka förrän solen har gått ner. Man gör det för att Mohammed brukade fasta men även också för att man ska ha förståelse för de fattiga och svältande människor. När Ramadan är slut brukar man ha stora fester. Men visa behöver inte fasta. Om man är ett barn som fortfarande växer eller om man är gravid ska man helst inte fasta. Man ska inte heller fasta om man har någon sjukdom så att man behöver näring för att klara sig.
Vallfärden ska man genomföra i alla fall en gång i sin livstid. Man ska vallfärda till Mekka som är muslimernas heliga stad. Man ska besöka den kubformade byggnaden Kaba.  Mekka är en stad som bara muslimer får tillträda. Men man måste också kunna visa delar i Koranen för att komma in.


6. Resonera om varför ordet sharia tolkas så olika av muslimer. Motivera och utveckla ditt svar genom att tänka på att tid, plats och person kan avgöra. Använd dels haram, dels halal. Försök att ge olika konkreta exempel i ditt svar.

Sharia är regler. Sharia lagarna är tolkningsbara. Det finns tillåtna saker som kallas för Halal och otillåtna saker som kallas för Haram. Sharia lagarna handlar om äktenskap och skilsmässor. Männen får mer makt. Det är mest Shia muslimerna som är för Sharia lagarna. Skället till att Sharia lagarna är tolkningsbara är för att lagarna är otydliga. Det är därför folk gör egna tolkningar. Tolkningarna brukar vara för att gynna sig själv. Länder som har Sharia lagar är Saudiarabien, Nigeria(ej hela landet), Somalia (Delar av landet), Sudan (dela av landet), Iran. Man kan ha stening som straff i Saudiarabien. Man kan bli dömd till spöstraff. Man kan bli av med handen om man snattar. Man bestraffas  till stening om man har samlag innan man man gifter sig. I vardagen är sharia positivt för att i sharia står det att man ska vara omtänksam, givmild, hederlig och att leva ett så gott och rättroget liv som möjligt.

8. Politik eller religion? Resonera om islams historia med hjälp av följande rubriker:


600-talet: sunni och shia
Kalifen Ali var den mest hängivna av profeten Mohammeds anhängare. Han skapade en av Islams huvudinriktningar (Shia muslimer). Detta tyckte Mohammeds änka Aisha inte om så hon startade ett minikrig mot Ali. Men hon förlorade. Men Ali blev sen mördad. Han efterträds av 12 kalifer. Shia muslimernas största motståndare kallar sig för Sunnimuslimer. De ville understryka att det inte fanns något att tillägga i Koranen och profetens sunna.

De stora kalifatens tid
När Mohammed dör efterträds han av kalifer. Kalif är en titel. Hanns äldsta son fick inte makten för att hans söner dog innan de blev vuxna. Ali fick makten av Mohammed. Kalifer var dem som hade makten och dem som gjorde tolkningar av koranen och skapade inriktningar.

Nya stora muslimska riken
Man gjorde uppror mot de gamla kalifatet. De som gjorde uppror vann och bildade kalifatet i Bagdad. De fick stora landområden men efter upproret blev också islam den öppnaste religionen. Man brydde sig inte om någon var kristen eller jude.

De muslimska rikenas undergång
De kristna och muslimerna hade många konflikter och krig. De kristna korstågade mot muslimerna. Muslimerna blev av med bland annat Spanien. Under 1800-talet uppstod imperialismen. De kristna tog över stora delar av Afrika och Asien från muslimerna.

Islam från 1920-talet till idag.
Efter första världskriget bröt det stora Osmanska riket samman. En stor del av världens muslimer levde i kolonier. Men efter andra världskriget uppstod det muslimska länder. Det uppstod konflikter efter andra världskriget. Israel blev ett eget land med Jerusalem som huvudstad. Detta gillade inte muslimerna. De här konflikterna är fortfarande kvar. 1979 startades det en revolution i Iran. Det började med protester mot shahens styre. Tillslut blev det till en revolution där shahen kastades ur landet. Makten gick till religösa ledare som omvandlade landet till en religös diktatur.

9. Vad menas med följande tolkningstraditioner inom islam: sufism, sekularism, islamism och feminism?

Sufism. Sufimiska grupper är folk som försöker hitta nya vägar till Allah. De är alltid lite mystiska. De finns i alla världsreligionerna.
Sekularism. Sekularismer är folk som vill att islam ska vara en privatsak. Politik och lagar ska inte vara anpassade till islam. De vill att de muslimska länderna ska vara mer som länderna i västervärlden.
Islamism. Det finns flera olika sorters islamister. Några vill att sitt land ska skaffa fler skolor och skapa demokrati. Men det finns folk som vill ändra på saker med hjälp av våld, de kändaste islamistiska grupperna är IS(Islamiska Staten), Al Qaida och Boko Haram. De flesta islamistiska grupperna är ändå emot våld. Men alla grupperna har samma mål, de vill att samhället ska utformas efter deras sätt att tolka islam.
Feminism. feministiska muslimer vill att jämställdheten mellan kvinnorna och männen ska öka. De vill att det ska finnas lagar som gör det lättare för kvinnorna. De vill också att det ska bli lättare för kvinnor att behålla sina barn efter skilsmässa.


10. På vilka olika sätt kan ordet jihad tolkas?

Jihad betyder strävan eller ansträngning men översätts ofta med heligt krig. Men en del kan uppfatta detta olika. De muslimska terroristerna brukar kalla sig själva för Jihadister.

13. Ge några exempel på att islam har påverkat samhället på olika platser i världen och under olika tider.

På 600-talet tog muslimerna över stora landområden. Det blev ett litet krig mellan Kalifen Ali och Mohammeds fru Fatima.Kalifatet i Bagdad var det religionsfrihet, det hade aldrig hänt innan. Man fick tro på den gud man själv ville. Kvinnorna hade bra då. Nu på senare år har många islamistiska grupper kommit fram som IS, Boko Haram och Al Qaida. Många har blivit dödade på grund av dem. De tolkar islam fel. I Saudiarabien får inte kvinnor gå ut utan en manlig släkting och slöja.

14. Ge några exempel på att samhället har påverkat islam på olika platser i världen och under olika tider.

På medeltiden gick många kristna korsfarare i krig mot de muslimska länderna för att de ville att de skulle bli kristna. Efter första världskriget bröt det största muslimska landet Osmanska riket samman. På grund av alla terroristattacker som vissa islamistgrupper har genomfört har många gått emot muslimer och tror att alla muslimer är terrorister. Men så är det absolut inte. På grund av detta har många muslimer blivit förföljda. Palestinakonflikten påverkade islam i allra högsta grad. Det var krig mellan Israel och palestinska muslimerna.

3 kommentarer: