tisdag 17 november 2015

Magnetfält

Magnetfält

Uppgift 
(Vad är det ni ska göra?)
Ett magnetfält 

Syfte 
(Varför ska ni göra denna laboration?)
Lära sig hur  magnetfältet runt en magnet ser ut.

Material 
(Vad för saker har ni använt)
Magnet
Järnfilspån
Plastficka
Vitt papper
Liten kompass eller kompassnål

Utförande
(Hur ska ni göra?)
Lägg plastfickan ovanpå magneten. Strö försiktigt ut järnfilspån på plastfickan.
2. Rita hur magnetfältet runt magneten ser ut.
2. Ta den lilla kompassen och följ magnetfältet runt magneten.
3.Häll försiktigt tillbaka järnfilspånen.

Hypotes
(Vilket resultat tror ni att ni kommer att få?)
Jag tror att magnetfältet kommer se ut så här. Jag tror att elektriciteten kommer gå från syd till nord.


Resultat
(Vad kom ni fram till)
Magnetfältet såg ungefär ut som den bilden jag gjorde. Men elektriciteten gick från den elektriska Sydpolen.  På sätt och vis hade jag rätt för att den elektriska Sydpolen ligger på magnetens Nordpol. När man närmade kompassen magneten började magneten snurra runt. Magneten hittade inte Jordens Nordpol (eller den elektriska Sydpolen). 

Slutsats 
(Vad drar ni för slutsatser av ert resultat? Stämde er hypotes? Finns det förbättringar man kan göra om man skulle göra om laborationen? Finns det felkällor?)

Jag skrev att elektriciteten kommer gå från syd till nord,. Jag hade haft rätt som jag ritade att elektriciteten gick från magnetfältets Sydpol till Nordpol. För att den elektriska Sydpolen är på magnetens Nordpol. Det är samma sak på Jorden. Som vi vet gillar inte lika-laddade poler varandra så då är inte den elektriska Nordpolen på Nordpolen utan på Sydpolen. Magneten blev desorienterad och kunde inte hitta Nordpolen (eller den elektriska Sydpolen) för att den påverkades av magnetens magnetfält. Så det var därför den snurrade lite hur den ville.

Felkällor
Man såg inte magnetfältet så tydligt när man hällde på järnfilspån. Jag är inte säker men det kan bero på att det var ganska grova järnfilspån.

Källor
Åsa, Gleerups NO bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar