onsdag 1 juni 2016

Källkritisk granskning om abortfakta

Källkritik
Jag har fått min information ifrån RFSU, WHO, UMO och Allt om vetenskap. På flera av mina källor stod det samma fakta vilket gör dem mer trovärdiga.


RFSU
RFSU är en statligt styrd sida. Författaren hänvisar till flera källor som backar upp det hen skrev. Det som står på RFSU kan man hitta på socialstyrelsen och 1177 vårdguiden, som RFSU hänvisar till. Dessa sidorna är inte några bloggar eller några åsiktsbaserade sidor. De är styrda av den svenska staten. Jag anser då att RFSU är en riktigt bra källa.

Min källa hänvisar till.


WHO
WHO styrs och kontrolleras av FN(Förenade Nationerna). WHO skapades utav FN för att förena FN ländernas medicinska forskning. Eftersom FN styr WHO är det bara personer som jobbar inom området som får skriva någonting på sidan. Det som skrivs är faktabaserat. Det är en bra källa enligt mig. De hänvisar till en bok om abort vid namn ''Unsafe abortion: global and regional estimates of the incidence of unsafe abortion and associated mortality in 2008''. Personerna som skrev boken jobbar på ’’Department of Reproductive Health and Research’’ på World Health Organization(WHO)

Min källa hänvisar till. 


UMO(Ungdomsmotagningen)
Även om UMO har inte hänvisat till någon källa tycker jag den är trovärdig. UMO styrs och kontrolleras av den svenska staten och den är faktabaserad. Det står samma saker på UMO som på WHO och RFSU. Personen som har samlat ihop informationen vid namn  Johanna Katz-Dalsgaard är en barnmorska på den gynekologiska vårdavdelningen på Södersjukhuset i Stockholm. Som barnmorska är abort en av hennes arbetsområden. 


Allt om vetenskap 
Allt om vetenskap är en stor tidning som skickar ut flera tusen exemplar i veckan. Artiklen skickades ut 3 augusti 2010. Författaren heter Lars Brander. Jag vet inte vem författaren är och han har inga källor som backar upp det han skrev. Jag anser ändå att det är en trovärdig källa för att tidningen är så pass stor samt att den handlar om vetenskap. Den är faktabaserad, inte åsiktsbaserad. Det som står i inlägget är relevant. Dock är Allt om vetenskap en lika trovärdig som WHO och RFSU. De hänvisade till sinna källor samt att de styrs av staten/FN och inte en privatperson/företag.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar