torsdag 8 september 2016

Planering friluftsliv

      Planering Friluftsliv


Friluftsaktiviteten jag har valt är en vandring på kungsleden. Kungsleden är enormt lång så jag ska bara vandra från Tjäktja till Abisko. Distansen är cirka 4,8 mil lång och kommer att ta 2 dagar att genomföra. Vandringen ska genomföras i börja av hösten (sen september). På grund utav den svenska allemansrätten blir denna vandring mycket smidigare. Allemansrätten betyder att man får bland annat att man får vistas var som helst i den svenska naturen. Man kan vandra var man vill och man kan kampa var man vill i naturen ( man får dock inte kampa för nära någons hem samt att man inte gå in i en person trädgård utan den personens tillåtelse). Sverige är helt enkelt perfekt för natur vandring.

Till vandringen har jag min vandringsväska. I den har jag alla sakerna som behövs till vandringen. 

Längst ner i väskan har jag mitt tält, sovsäck och mina sovkläder. Ovanför de så har jag eventuella ombyten, en extrajacka och ovanför det finner vi min mat (lunch, fika, kvällsmat, frukost och  lunch). I den översta delen av det stora fickan har jag min mobil och en kniv. I den mindre fickan högst upp på väska har jag ett regnskydd till väskan, kompass, ficklampa samt vantar, mössa och extrastrumpor. I resten av ytterfacken har jag mitt vatten, tändstickor och tändstål. Mitt liggunderlag är fastspänt utanför väskan.

Enligt mig mig är det extra viktigt att tänka på de här tre sakerna. Man ska alltid ha med sig en kompass. Ska man t.ex ska gå norrut skulle det vara väldigt svårt att hålla en rak kurs om det inte vore för en kompass. Om man vore vilse kan en kompass vara din räddare. Ta alltid med dig ombyten. Om du skulle trilla i en bäck i Lappland skulle du kunna få hypotermi(kroppslig nedkylning) och dö av köld om det inte fanns någon hjälp till hands. Så om man skulle bli blöt är det bra om du har med dig trot ombyte. Det sista saken som man ska tänka på om man tänker vandra på kungsleden är att stanna på leden. Man går mitt ute i vildmarken. Så om man skulle vandra utanför leden och inte hitta tillbaka är det inte så kul.


Vandringen börjar tidigt på morgonen. Den första dagen ska jag vandra 2,8 mil. När jag börjar har jag på mig tre lager kläder. Det första lagret är en underställströja och en t-shirt. Det andra lagret är en fleecejacka. De sista lagret är en vind och vattentät jacka. Jag stannar och hämtar andan cirka en gång var femtonde minut. Medan jag gör det kan jag reglera min klädsel och till exempel ta av min jacka om jag bli varm. Dricka bör jag göra cirka en gång in timmen. När jag har kommit ungefär halvvägs tar jag och äter min lunch. Det är lättare att man preparerar lunchen dagen innan än att fixa med det när man är på vandringen. När jag har tåt färdigt för idag sätter jag upp mitt tält, gärna på en torr plats. För att det ska bli lite mysigt så gör jag upp en eld. När man gör upp en eld måste man ha tillgång till torrt trä. Man kan inte elda hur som helst. Om man inte är försiktig kan elden sprida sig till några växter i närheten. Elda man på ett klippblock kan elden faktiskt förstöra stenen. Så det är viktigt att man  är försiktig när man ska elda. När man ska släcka elden så häller man vatten på den flera gånger. Dagen efter har jag bara den sista etappen kvar. Jag tar på mig mina vandringskläder, borstar mina tänder, äter min frukost och river ner mitt tält. Någon gång på eftermiddagen har jag nätt min destination vilket var Abisko. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar