söndag 12 april 2015

Civil olydnad

Civil olydnad

1. Varför bordade Greenpeace fartyget Nordica?
Greenpeace bordade fartyget Nordica så att oljeföretaget Shell inte skulle kunna provborra i Arktis. De ansåg att det skulle vara en stor risk för oljeutsläpp. Om det skulle bli ett oljeutsläpp hade många djur dött samt skadat klimatet. Ett oljeutsläpp skulle kosta flera miljoner om inte miljarder kronor och ett klimat som skulle ha lidit av stora skador.

2. Förklara vad en aktivist är.
En aktivist är en person som aktivt protesterar mot något som t,ex de som bordade skeppet Nordica. Men en aktivist protesterar inte bara mot miljöförstöring, de kan också protestera mot regeringar, myndighet eller för någon annan sak.

3. Nämn tre exempel på vad aktivister har gjort som de själva har tyckt vara rätt.
Man har brutit sig in på olika datorsystem för att visa vad olika regeringar egentligen håller på med, ett väldig känt exempel på att någon har gjort något sådant är Edvard Snowden. Aktivister har brutit sig in på kärnkraftverk för att visa hur lätt det är att komma in på så farliga ställen. Sådana saker har hänt i Sverige men en av de kändare tillfällena när folk har brutit sig in på kärnkraftverk. Under arabiska våren var det hundratusentals aktivists som ledde enorma protester i flera länder i Nordafrika och mellanöstern mot styret i landet.

4. När är civil olydnad rätt? Rangordna följande aktioner utifrån hur rättfärdiga du tycker att de är. Motivera dina tre första val.
Gömma papperslösa flyktingar.
Hindra export av svenska vapen till krigförande land.
Släppa ut djur från laboratorier som utför djurförsök.
Sabotera fartyg som jagar val.
Blockera transport av radioaktivt avfall från ett svenskt kärnkraftverk.

1.Det tre första på min lista tycker jag är lika rättfärdiga. Att sälja vapen till krigsförande länder är fel. Man kan hindra exporter på en hel del sätt så att man inte bryter lagen.
 Man kan stå utanför regeringbyggnader med plakat och säga att det borde vara olagligt att sälja vapen till krigförande länder. Om man samlar jättemånga aktivister och tillsammans protester blir det  lättare att ändra lagen än om man är ensam.
2. Man kan blockera transporter av radioaktivt avfall genom att bara stå i vägen för transporten, då blir de tvungna att ta ett annat håll. Det är inget fel med att göra det enligt mig. Man bryter inte mot lagen.
3. Att gömma papperslösa flyktingar är det inget fel med. Flyktingarna bor hos en och det är inte heller olagligt.
4. Sen tycker jag att det är att släppa ut djur från laboration. Det är viktigt med djurförsök när det gäller medicin men på vissa ställen kan de vara helt förfärliga mot djuren. De är därför folk vill befria dem. Att bryta sig in i ett laboratorium och att ta djuren är olagligt. Man har inte rätt att ta något som inte dem äger.
5. Sabotera fartyg som jagar valar kan vara bra för att valfångst är fel, men att sabotera fartygen är inte bra för att man ska inte utsätta någon annan i för fara genom att sabotera deras skepp. Besättningen kanske inte vet att det är något fel med båten och åker iväg med den.

5. Hur tänkte du när du gjorde din lista och hur skiljer sig den från dina klasskamraters listor? Varför skiljer listorna sig åt tror du?
Jag och min klasskamrat tyckte väldigt lika. De tre första alternativen som jag tyckte var de mest rättfärdiga alternativen tyckte även min klasskamrat. Både jag och min klasskamrat tänkte nog lika dant. Om man gör det på rätt sätt så bryter man inte mot lagen. Det är nog därför både jag och min klasskamrat rankade dem som de tre mest rättfärdiga. Min andra klasskamrat och jags listor var olika varandra. Det var bara ett alternativ som jag och min klasskamrat hade som topp 3. Det var att gömma papperslösa flyktingar. Jag och min klasskamrat såg de här alternativen på olika sätt. Det är därför vi skrev olika.

2 kommentarer: